Λόγια...Άνεμοι της Ψυχής

ΜΑΡΙΑΛΕΝΑ ΔΙΣΑΚΙΑ

“Γραφές Διεκδίκησης” βιβλιοκριτική Νικολάκη Χρύσα

 

Βιβλιοκριτική της Χρύσας Νικολάκη για το ποιητικό βιβλίο της Δισακιάς Μαριαλένας
“Γραφές διεκδίκησης”

 

Η Μαριαλένα Δισακιά στις “Γραφές διεκδίκισης” κάθε που πονά ένα ρόδο μαραίνεται , ένα στάχυ ανθίζει. Τα ποιήματα της σταχυολογούνται σε μία διαδρομή ονειρική μέσα στον δρόμο του χθες και στην ανυπομονησία για το αύριο. Αυτή γεύτηκα στις Γραφές Διεκδίκησης. Για να γίνω πιο σαφής, ο τίτλος μας προκαλεί να αγγίξουμε με ευλάβεια και αγαστή περιέργεια το περιεχόμενο. Εντυπωσιακό το προλόγισμα σταθμός. Γι’ αυτό παραθέτω το απόσπασμα που με προβλημάτισε, αναφορικά με τις διεκδικήσεις μας και τα όνειρα μας: “Συμβουλή προς το επιβατικό κοινό,  προσοχή στους συρμούς που φέρουν τη σήμανση της θάλασσας, στην κεντρική ταινία παρέχουν παρόν και όνειρα.”

Κραυγάζω

“Ζέστη η ανάσα σου// καίει τη σάρκα// αδιάφορα ακουμπάς το κορμί μου /ζαρώνω στο σαρκίο μου// σου κραυγάζω//ποιον νοιάζει πια/// δεν υγραίνονται τα μάτια// μόνο που θα μου λείψει το κόκκινο της θάλασσας //γελωτοποιός έγινες// με τόσα πήγαινε-έλα// γελάω μαζί σου και με πιάνω  να πίνουμε παρέα //εκείνο το στυφό πιοτό στης αβύσσου τον περίπατο// σε προσκαλώ πια εσύ// αρνείσαι να ‘ρθεις //ρίζες δεν είχα ποτέ για να με μερώσει ο ξεριζωμός //φωτιά// να πεις// εκεί να σβήσω από τις μνήμες θέλω.”

Πολυτελή κουτάκια αναμνήσεων

Δεν αμφισβητεί κανείς ότι μοναδικό μας εφόδιο σε αυτό μας το λογοτεχνικό ταξίδι πρέπει να γίνει η αποσκευή της αγνότητας. Δηλαδή, η αγνή μας προαίρεση. Αυτή είναι το βασικό μας εφόδιο για να ανακαλύψουμε το περιεχόμενο του ποιητικού της ταξιδιού. Αρχικά πρέπει να εντοπίσουμε τις σκέψεις της, που  αδάμαστες μεν, είναι ταριχευμένες στις μνήμης την αντοχή. “Αδικίες, προδοσίες και χαμόγελα”,  όλα χωρούν στις διαδρομές της ποιήτριας τοποθετημένες σε πολυτελή κουτάκια αναμνήσεων. “Μα θέλει λουκέτο η ψυχή των κουτιών να μην πηγαίνει όπου γουστάρει.” Τρέχει η λάβα όπως η ζωή που χάνεται σε δύο σταγόνες μπλε μάτια. Ο έρωτας σαν το τρεχούμενο νερό περνά από πάνω μας, Μα η αγάπη είναι πιο δυνατή. Μόνο εκείνη “σαν μάνα σκεπάζει το λαιμό του αγαπημένου με το ολόχρυσο κασκόλ της αντάμωσης.”

Η τελευταία στιγμή της ανάμνησης

Στο μεταξύ ο πόνος, αυτός ο γεφυροποιός μαέστρος του χρόνου καθορίζει την τελευταία στιγμή της ανάμνησης. Γλυκόπικρη η ζωή, στιγμές ευτυχίας με νερό και ζάχαρη σμιλευμένες, για να αλλάξουν οι Μοίρες τις ευχές. “Mα, διάφανα και σκοτεινά τα σημεία προπώλησης των ονείρων”.

Αμφιβολία, η ηρακλείτεια αρχή της γνώσεως

Επιπρόσθετα, η υπόγεια ειρωνεία και μια διάχυτη αμφιβολία για τα μελλούμενα είναι αυτά που διατρέχουν τον λόγο της ποιήτριας. Γι’ αυτό κουρασμένη από “την αθωότητα που δολοφονείται στο βωμό της αυτάρεσκης εγωιστικής κούκλας, σε αστικές σιωπές ρίχνεται.. ξέρει καλά τα δηλητηριώδη κεράσματα και του φθόνου τις ματιές.” Γι’ αυτό συνειδητά επιλέγει να “συνεχίσει, με τα πόδια …την πορεία της στο μέλλον.” Αλληγορίες και μεταφορές γίνονται οχήματα μιας υπαρξιακής ποίησης ,που βαθύτατα αντιστέκεται στις χίμαιρες και τις ουτοπίες των ανθρώπων και των καιρών. Και είναι αυτή η διεκδίκηση στο όνειρο που δεν ακροβατεί σε ένα λευκό σύννεφο, αλλά που αγκαλιάζει τη ζωή και τις αξίες.

Ξεπερνώντας τον φόβο

Εν κατακλείδι, η Μαριαλένα Δισακιά ξέρει βαθιά μέσα της και ελπίζει ακόμα στον (Ά)νθρωπο. Ομολογεί αυτή την πίστη της μέσα από την τελευταία στροφή του ποιήματος  Ποιος μιλά: “Όμως αγαπώ αυτούς που //με μία κίνηση των ματιών τους σε καθηλώνουν,// αδιαφορώντας για οτιδήποτε γκρεμίζεται γύρω σου”. Πράγματι, ο φόβος είναι το αρχαιότερο ανθρώπινο συναίσθημα και το ισχυρότερο είδος φόβου είναι ο φόβος για το άγνωστο. Αυτό το απρόβλεπτο άγνωστο είναι μία τρομερή πηγή ευλογίας και δυστυχίας, η οποία επισκέπτεται την ανθρωπότητα για εντελώς ανεξήγητους λόγους. Συμπερασματικά, η ποιήτρια υπερπηδά αυτόν τον κοσμικό φόβο. Βρίσκει γόνιμο έδαφος στην ποίηση και εκεί ακουμπά την ψυχή και τις λέξεις της διεκδικώντας Ελευθερία.

 

Διαδρομή 2

 

Εκτροχιασμένο τρένο

σε λάθος σταθμό τα σκυλιά

που κρατούσαν στα σαγόνια τους

σπουργίτια κι εγώ

δεν μπορούσα ούτε καν

την ψυχή μου να διαβάσω.

Τρέχω να φτάσω,

περνώντας

ανάμεσα από δωμάτια λανθασμένα

από ανθρώπους που χλευάζουν,

τα μάτια τυφλά από το άλικο του πόνου

με οδηγούν σε φαύλους κύκλους

και ράγες παραστρατημένες.

 

“Γραφές διεκδίκησης”
Εκδόσεις “Αγγελάκης – Αττικός” 2023

Το βιβλίο μπορείτε να το αναζητήσετε  στα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, στο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς σας κατόπιν παραγγελίας αλλά πιο εύκολα από την ίδια την συγγραφέα στέλνοντας mail στο σάιτ ή στα προσωπικά της media.

 

Η Χρύσα Νικoλάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών & αριστούχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (Master of Arts) με ειδίκευση στη Λογοτεχνία, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Επίσης, κατέχει δίπλωμα μετάφρασης και υποτιτλισμού, DIPLOMA OF TRANSLATION(Βρετανικό Συμβούλιο). Έχει δημοσιεύσει μελέτες λογοτεχνικής θεματολογίας σε επιστημονικά-θεολογικά περιοδικά. Το 2020 εξέδωσε την δεύτερη ποιητική της συλλογή «Θαύματα κι Αερικά» (Εκδόσεις Δρόμων). Ασχολείται κυρίως με την κριτική της λογοτεχνίας .Τον Απρίλιο του 2019 εκδόθηκε το πρώτο της παραμύθι: «Το αγόρι και ο Δράκος», (εκδ. Άπαρσις) Το 2020 βραβεύτηκε με το Β΄ Βραβείο με το ποίημα της «Ιερομνήμονες» στον Θ΄ Παγκόσμιο Ποιητικό Διαγωνισμό της Αμφικτυονίας. Το 2019 έλαβε το Α΄ Βραβείο με το ποιητικό της παραμύθι «Ο Νικολιός, η Τύχη κι η Χαρά » από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ). Το 2021 εκδόθηκε η επιστημονική της μελέτη «Η Ορθόδοξη παράδοση στην ποίηση του Γιάννη Ρίτσου» (εκδ. Δρόμων). Αρθρογραφεί σε πολλά ηλεκτρονικά και έντυπα περιοδικά .Τον Μάιο του 2019 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ.). Το 2022 απέσπασε βραβείο και μετάλλιο στον 37ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό Νosside με έδρα στην Ιταλία, με συμμετοχή 104 χωρών.

ΠΗΓΗ Πρώτης δημοσίευσης : ΜΑΧ ΜΑG

 

Επόμενο Άρθρο

Προηγούμενο Άρθρο

Θα χαρώ πολύ να γράφετε σχόλια που θα βοηθήσουν στην δημιουργία εποικοδομητικού διαλόγου. Τών παθών κρίσει καί ασκήσει περιγιγνόμεθα, πρότερον δέ ή κρίσις εστί. (Με την κρίση και την άσκηση κυριαρχούμε πάνω στα πάθη μας, μα η κρίση είναι το πρώτο). - Πλούταρχος

© 2024 Λόγια…Άνεμοι της Ψυχής